Akweny na których operujemy - informacje, przewodnik.

AKWENY PO KTÓRYCH PŁYWAMY

JEZIORO DĄBIE

Szczecin i jego okolice to jedno z najpiękniejszych miejsc do żeglowania w Polsce

Deltowe Jezioro dąbie (dawna zatoka Morza Bałtyckiego) jest przepięknym, malowniczym akwenem ujścia rzeki odry i w całości znajduje się w obszarze specjalnej ochrony ptaków "Dolina Dolnej Odry" która jest ostoją ptasią o randze Europejskiej. Gnieździ się tu 10% krajowej populacji takich gat. jak podróżniczek i czapla siwa, powyżej 2% polskiej populacji stanowią bieliki, kanie czarne, kanie rude, krakwy, rybitwy białoczelne i rybitwy czarne. Występuje tu wiele gatunków ryb: okonie, sandacze węgorze, płocie i inne ryby napływające z Odry.

Maksymalna długość Jeziora wynosi 15 km, a maksymalna szerokość – 7,5 km. Dzięki kanałom łączącym główny nurt Odry z jeziorem powstało kilkanaście wysp o łącznej powierzchni 1389 ha, główne z nich to: Dębina (516 ha), Czarnołęka (270 ha) oraz Mewia Wyspa, Radolin, Ostrów Grabowski i inne[3]. Przez Dąbie przebiega tor wodny o długości 14,5 km, szerokości 150 m i głębokość 10 m, który łączy port Schwedt/Oder z Zatoką Pomorską. Dąbie jest jedynym jeziorem w Polsce dostępnym dla statków pełnomorskich.

Na Dąbiu przez cały rok dominują wiatry północno zachodnie.

Ciekawostką jeziora jest zatopiony w północnej części jeziora, przy Inoujściu pomiędzy brzegiem a wyspą Mewią potężny wrak, niemiecki tankowiec Urlich Finsterwalde. Został wyprodukowany w 1941 roku i służył do transportu benzyny syntetycznej z fabryki w Policach. Ponad powierzchnię wody wystaje znaczna część wraku, mająca ok. 90 m długości i 15 m szerokości. Jest betonową wyspą zamieszkiwaną przez wodne ptactwo.

Przy południowych brzegach jeziora Dąbie powstały przystanie jachtowe i mariny, często też odbywają się tu regaty i inne imprezy sportowe. Z każdym rokiem miejsce to staje się coraz atrakcyjniejsze dla turystów, a przede wszystkim dla miłośników żeglarstwa.

W północnej części jeziora pomiędzy brzegiem a wyspą Mewią leży na dnie potężny wrak - kadłub betonowca "Ulrich Finsterwalde" (bliźniak "Karla" spod Międzyzdrojów). Zatopiony przez Niemców w 1945 r., blokował tor wodny na podejściu do Szczecina. Po wojnie podniesiono go i odholowano na jezioro Dąbie, po czym ponownie osadzono na dnie. Ponad powierzchnię wody wystaje znaczna część potężnego wraku, mająca ok. 90 m długości i 15 m szerokości. Jest betonową wyspą zamieszkiwaną przez wodne ptactwo.

Niewątpliwym atutem Dąbia są unikatowe zakątki wodne dla żeglarzy.

  • Zakątek Żeglarski Wydrnik (Kanał Węża)
    w południowej części wyspy Radolin. Przeznaczony jest dla cumowania 5 jachtów żaglowych.
  • Zakątek Żeglarski Głębia
    znajduje się na rzece Święta, w południowej części wyspy Dębina. Przeznaczony jest dla cumowania 5 jachtów żaglowych.
  • Zakątek Żeglarski Kwadrat
    to niewielki kanał stworzony prawdopodobnie w czasach średniowiecza między wyspami Radolin i Dębina. Podczas II wojny światowej Niemcy ukrywając się przed aliantami produkowali tam U-booty. Przeznaczony jest dla cumowania 5 jachtów żaglowych.
  • Zakątek Żeglarski Orły
    znajduje się w rejonie ujścia rzeki Święta do jeziora Dąbie, w północnej części wyspy Dębinka. Przeznaczony jest dla cumowania 5 jachtów żaglowych

Mariny, które niewątpliwie warto odwiedzić to Marina Stepnica, oraz North-East Marina Szczecin.

Z jeziora Dąbie przez Roztokę Odrzańską wypływamy na Zalew Szczeciński.


Zalew Szczeciński

Zalew Szczeciński to laguna przybrzeżna, zatoka Morza Bałtyckiego.

Akwen położony jest na terytorium Polski i Niemiec. Zalew osiąga długość 55 km i szerokość 22 km. Przez zalew przebiega granica polsko-niemiecka, dzieląc go na dwie części. Formalnie według prawa morza, zalew zalicza się do morskich wód wewnętrznych.

Zalew Szczeciński jest najbardziej na południe wysuniętą zatoką Morza Bałtyckiego, od którego jest oddzielony wyspami Uznam i Wolin. Zalew jest połączony z morzem poprzez 3 cieśniny: Pianę na zachodzie, Świnę między Uznamem a Wolinem, a także Głęboki Nurt i Dziwnę na wschodzie.

W Zalewie Szczecińskim wyróżnia się dwie duże części: niemiecki Mały Zalew na zachodzie i polski Wielki Zalew na wschodzie, a także zatoki i mielizny. Głównymi zatokami Zalewu Szczecińskiego są: Zatoka Nowowarpieńska, Zatoka Skoszewska i Roztoka Odrzańska do której uchodzi Odra.

Średnia głębokość zalewu jest na poziomie 3,8 m. Największa naturalna głębokość sięga 8,5 m, jednak średnia głębokość sztucznego toru wodnego Szczecin-Świnoujście wynosi 10,5 m.

W okresie od czerwca do ostatnich dni sierpnia na wodach zalewu odnotowuje się przewagę wiatrów z kierunków: północnego, północno-zachodniego i północno-wschodniego o sile nie przekraczającej 4-5°B.

Od ujścia Odry do Kanału Piastowskiego (przekop przez Uznam do środkowej Świny) przebiega przez Zalew Szczeciński tor wodny Szczecin-Świnoujście. Długość odcinka toru prowadzącego przez Zalew wynosi 19,5 km, głębokość 10 m. Wytyczony został pod koniec XIX w. Pogłębiony i wyprostowany w XX w. Umożliwia on pływanie statkom wodnym ze Świnoujścia do Szczecina. Tor jako część ważnej drogi morskiej wymaga stałej kontroli i pogłębiania, a w okresie zlodzenia dozorowania przez lodołamacze.

Nad polskim brzegiem Zalewu Szczecińskiego położone są 3 porty morskie: port Trzebież, port Stepnica, port Nowe Warpno, a w okolicznych sąsiednich akwenach (Świna, Wicko Wielkie, Dziwna, Odra) w Polsce znajduje się także 11 innych portów morskich m.in.: Wapnica, Wolin, Kamień Pomorski, Międzywodzie, Dziwnówek, Dziwnów. Nad niemieckim brzegiem porty morskie znajdują się w: Altwarp, Kamminke, Mönkebude, Ueckermünde. Pobliskie porty i przystanie znajdują się także na Usedomer See i w cieśninie Pianie.


Mariny

Zgłoś rezerwację

zasady rezerwacji

- sprawdź wolny termin -

- podpisanie umowy -

- wpłata 30% zaliczki -

- potwierdzenie przez "Delta Czartery" otrzymania zaliczki i rezerwacji -

- w dniu przekaznia jachtu wpłata przy kei pozostałej kwoty za czarter -

- instruktaż i przekaznie jachtu -